Deutsch-Kanadische Eindrücke: Interview mit Kai Kuehnel und Christina Martin

Die Stadt Dachau, in ihrer Tradition als Künstlerstadt, unterstützt verschiedene junge Musiker und Artisten, die am Anfang ihrer Karriere stehen.  Dies wird durch ein Wohnstipendium in der Ruckteschell-Villa ermöglicht.  Herr Kai Kuehnel, selbst Musiker und Initiator des Projekts, erzählt uns mehr darüber.  Die kanadische Sängerin, Christina Martin, verrät uns wie sie zum Stipendium kam und wie sie ihre Erfahrung in Deutschland erlebt hat. 

Herr Kuehnel, wie fing das Projekt mit dem Wohnstipendium an?

Die Stadt Dachau versteht sich als Künstlerstadt. Der Focus lag dabei ursprünglich auf bildenden Künstlern, da Dachau neben Worpswede Mitte des 19. Jahrhunderts zu den bedeutendsten Künstlerkolonien Deutschlands gehörte.

Im 2.Weltkrieg wurde das 1. offizielle Konzentrationslager von den Nazis auf Dachauer Grund errichtet und die Stadt gelangte zur unrühmlichen Bekanntheit. Der damalige OB versuchte, mit dem Schwerpunkt „Künstlerstadt“ Dachau auch in einem anderen Licht erscheinen zu lassen. Zahlreiche Ateliers wurden eingerichtet und an bildende Künstler vermietet.

Inzwischen hatte sich aber in Dachau auch eine Szene für Musik etabliert, eine Vielzahl von Konzerten mit internationalen Größen, aber auch Newcomern prägt inzwischen das Kulturleben in Dachau.

Seit wann gibt es dieses das Stipendium?

Im Jahr 2010 entwickelte ich als Stadtratsmitglied die Vorstellung eines Wohnstipendiums für Musiker, aber auch andere Künstler in der denkmalgeschützten Ruckteschell-Villa. Zusammen mit zwei jungen CSU-Stadträten wurde ein Antrag eingereicht und einstimmig beschlossen.

Wie funktioniert es?  Wie werden die Teilnehmer ausgewählt?

Die Stipendiaten erhalten das mietfreie Wohnrecht für ein halbes Jahr. Die Ateliers sind voll eingerichtet mit Küche und Bad. Als Gegenleistung kooperieren die Gäste mit Künstlern vor Ort, geben Konzerte oder beteiligen sich in irgendeiner anderen Form am städtischen Leben. Da gibt es keine Regeln, nur eine gewisse Erwartungshaltung. Natürlich nutzen die Musiker aus Übersee die Villa als „Homebase“ und Tourmittelpunkt und sind nicht ständig vor Ort, was aber kein Problem darstellt. Eine finanzielle Unterstützung gibt es allerdings nur in Ausnahmefällen.  Die Auswahl erfolgt über Kulturvereine vor Ort, die dem Stadtrat Stipendiaten vorschlagen. Ein Bezug zur Stadt sollte schon vorhanden sein, meist haben die Musiker schon vorher die Stadt während eines Konzertes kennengelernt.

Aus welchen Ländern kamen die Künstler bisher?  Gab es auch Kanadier?

Im Juli 2011 bezog der australische Musiker Tim McMillan das erste Mal die Villa, gefolgt vom australischen Duo Hussy Hicks im Juli 2013 und schließlich im September 2013 von der Kanadierin Christina Martin mit ihrem Mann Dale Murray, die inzwischen jedes Jahr in Dachau einige Monate verbringt. Derzeit ist ein Antrag  für den kanadischen Singer/Songwriter David Blair in Vorbereitung, der ab Januar 2017 das Stipendium wahrnehmen will.

Wie ist Ihre Beziehung zu Kanada?

Als Vorstand des Kulturvereins TollhausDachau e.V. organisieren wir regelmäßig Konzerte und darunter sind oft auch Kanadier wie eben Christina Martin, Dale Murray Matt, Geoff Berner, Matt Epp, David Blair. Hier stimmt die Chemie, offensichtlich harmonieren Kanadier mit Bayern besonders gut. In Kanada war ich bisher nicht, ein gewisses Fernweh dorthin besteht aber durchaus.

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Mrs Martin, how did you get the Dachau-Scholarship?

We had an opportunity to perform in Dachau at Café Gramsci, organized by Dachau Tollhause, in Fall 2012. A friend had made this connection initially, and we were surprised to arrive and perform to a full music-loving audience in the café. It was there we met Kai Kuehnel, who I invited to lunch the following day.  At lunch in the Altstadt, Kai informed us about the opportunity to represent Canada as Artists in Residence at Ruckteshelle-Villa for a period of time.   I was excited at the opportunity, feeling that I could really build a fanbase if we could stay in Germany for an extended period of time. I felt it generous for a community to accept us in this manner. We were invited for 6 months the first year September 2013-February 2014.  Then we spent an additional 3 months March 2015-May 2015, and my band came in May 2015 to the Villa. 

What kind of possibilities did the participation open up for you?

The participation made it possible for us to build lasting-connections all over Europe.  Having a home-base while developing in a market is extremely important. The opportunity helped me build my promotion team in Europe in recent years, gave me a place to rest and work when not performing. Really, there are so many great things that have resulted in this partnership.  We have lasting friendships in Dachau now. When we return to tour in Germany, we look forward to visiting with friends in this community, we have our favorite restaurants and places to shop and walk. We are starting to branch out and explore Munich and smaller communities nearby like Inning, Augsburg and Ulm. We have a bigger audience in Germany now, thanks to this invitation from Stadt Dachau. 

In October 2013, about 1 month after our first arrival, we had an opportunity to hire local video production team to create a music video for my song Water It.  We received support from our home province of Nova Scotia, local Dachau shops and business owners, as well as Café Gramsci and the City of Dachau.

Water It on YouTube: https://youtu.be/3OMvC3m9fQo

What are the things/people you like best about/in Dachau/Germany?

Café Gramsci/Christian Salvermoser – This venue and Christian hold a special place in our hearts. I love the atmosphere in the café, as a place for people from any background to come and enjoy a beer, discuss any topic and have some laughs. This is often a place where we like to meet up with friends, and where we bring visitors coming to Dachau for the first time. Christian is a wealth of historical knowledge about the region, as well as music, and it’s overall just a special place in the heart of the Altstadt.

Kai Kuehnel has been our biggest ally and supporter.  He’s the kind of person that is important in the community to keep things honest, fun, creative, and real. He looks out for the people, is community minded, and works to make sure arts and culture are supported.   

We love eating at Bakalikon, Radha, Amperlust, and of course Steirer.  But there are many other spots we love to shop and eat at. It’s great after a day of working to walk along Munchner Strasse, to the old town. 

I love that you never feel like you are too far to city life, or nature. For example, on our days off we enjoy hiking or jogging at Karlsfeld See.

What is  your favourite place in Germany?

There are so many beautiful places to visit; it’s hard to pick an absolute favorite. But I will say that our first night back to Dachau we love to go out for Greek food with friends, and then have a beer at Café Gramsci. 

You just released your 5th Album and will be touring Germany and Europe in the next months. Which things are you most looking forward to see/do?

On show days I look forward to seeing fans and making new fans! I look forward to playing a lot of shows. There is the feeling of freedom that comes from being an artist and working at your craft.

On my days off I look forward to seeing friends and sharing a meal or a beer. We love taking the train into Munich to walk and shop. We see many cities and towns, and are always driving the countryside to get to shows, which is all-beautiful.

What experiences can you share with us concerning your previous tours over here?

In 2016 it will be our fifth time flying to Germany to tour. During our first acoustic tour in October-November 2011, I accidentally introduced Dale as my ‘Erzeuger’, which I understand now means something other than ‘music producer’.   For the first tour, I had no team in Europe.  Now I have people I work with in Europe, a partner label (Tonetoaster Records) that helps with many things, and we have a fan base. Each year we meet more people, and visit with friends. I really feel quite fortunate to have something to go back to each year.

Is there a difference between an audience in Canada and an audience in Germany?

I find people, for the most part, are the same wherever we go. But Germany certainly has MORE people than we do in Canada. There are more opportunities to perform because you have more venues. Perhaps coming from Canada, we are a bit more of a novelty perhaps for German audiences. Not everyone who comes to the shows in Germany is fluent in English, but they still seem to enjoy the music and messages overall. That would be a big difference, but I do find that majority of Germans do speak English or are fluent.

CHRISTINA MARTIN

Canadian Singer-Songwriter

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Official Website:        ChristinaMartin.net

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