Exhibition at the Embassy of Canada in collaboration with the 68th International Film Festival Berlin

Exhibition at the Embassy of Canada in collaboration with the 68th International Film Festival Berlin

Feb 15-25, 2018

Berlinale Forum Expanded

presents at the Embassy of Canada’s Marshall McLuhan Salon / präsentiert im Marshall McLuhan Salon der Botschaft von Kanada / présente au Salon Marshall McLuhan de l’Ambassade du Canada :

BAMBITCHELL – Special Works School

Canada 2018, 4 channel video installation, 27 min

image: © Bambitchell 2017

Opening: Thursday, Feb 15, 17:30 – 20:00 (opening remarks 17:30)

Opening Hours: 16.02.-25.02.2017, Mon-Fri 12:00-18:00, Sat & Sun 14:00-18:00

Marshall McLuhan Salon, Embassy of Canada, Leipziger Platz 17, 10117 Berlin, S/U Potsdamer Platz

Free admission. Please present a valid photo-ID at the door and allow for sufficient time for Embassy security. 

EN   “Special Works School” was the codename used by the British War Office between 1917–1919 for a group of artists tasked with the job of “camoufleur” – painters, textile artists, scenographers, designers, sculptors, and scenic painters who were employed by the military to work on developing camouflage technology. The artists, armed with the skill to render their surroundings with utmost accuracy, were appointed to make things disappear. Bambitchell’s work Special Works School takes its name from this military unit to investigate the connections between artistic practice and surveillance technologies. The installation asks what an overtly aesthetic approach to surveillance can make visible, or invisible. By framing surveillance as an aesthetic practice, Special Works School focuses on the psychic, embodied, and material dimensions of surveillance – both from the position of the surveyor and the surveyed.

DE   „Special Works School” war zwischen 1917 und 1919 der Codename des britischen Kriegsministeriums für eine Gruppe von Künstler*innen, die vom Militär beauftragt waren, Camouflage-Techniken zu entwickeln: Maler*innen, Textilkünstler*innen, Szenograf*innen, Designer*innen und Bildhauer*innen. Diese Künstler*innen, allesamt in der Lage, ihre Umgebung mit äußerster Genauigkeit zu erfassen, hatten die Aufgabe, Dinge verschwinden zu lassen. Bambitchells Arbeit Special Works School bezieht sich auf diese Militäreinheit und untersucht die Beziehung zwischen künstlerischer Praxis und Überwachungstechnologien. Die Installation Special Works School stellt die Frage, was ein dezidiert ästhetischer Ansatz zum Thema Überwachung sichtbar oder unsichtbar machen kann. Indem sie hier selbst als ästhetische Praxis verstanden wird, hinterfragt die Installation die psychischen, verkörperten und materiellen Dimensionen von Überwachung – sowohl aus der Sicht des Überwachers als auch des Überwachten.

FR    « Special Works School » était le nom de code utilisé par le British War Office entre 1917 et 1919 pour désigner un groupe d’« artistes-camoufleurs » : des peintres, artistes textiles, scénographes, designers et sculpteurs qui étaient employés par l’armée afin de développer des techniques de camouflage. Ces artistes, capables de rendre leur environnement avec la plus grande précision, étaient chargés de faire disparaître les choses. Le titre de l’œuvre de Bambitchell renvoie à cette unité militaire et se penche sur les liens entre la pratique artistique et les technologies de surveillance. L’installation pose la question à savoir ce qu’une approche ouvertement esthétique de la surveillance peut rendre visible ou invisible. En abordant la surveillance en tant que pratique esthétique, Special Works School s’interroge sur les dimensions psychiques, incarnées et matérielles de la surveillance, tant du point de vue du « surveilleur » que du « surveillé ».

 

Canadian Talent at Berlinale 2018

Generation

Les faux tatouages (Fake Tattoos) – Pascal Plante (Canada)

What Walaa Wants – Christy Garland (Canada / Denmark)

Nuuca – Michelle Latimer (USA / Canada)

Les rois mongols (Cross My Heart) – Luc Picard (Canada)

Tråder (Threads)– Torill Kove (Norway / Canada)

Berlinale Shorts

Circle – Jayisha Patel (UK / India / Canada)

Forum

The Green Fog – Guy Maddin, Evan Johnson, Galen Johnson (USA / Canada)

+Accidence – Guy Maddin, Evan Johnson, Galen Johnson (Canada)

Interchange – Brian M. Cassidy, Melanie Shatzky (Canada)

Premières armes (First Stripes) – Jean-François Caissy (Canada)

Forum Expanded

Optimism – Deborah Stratman (USA / Canada)

Watching the Detectives – Chris Kennedy (Canada)

Ultima Ratio Δ Mountain of the Sun – Bahar Noorizadeh (Lebanon / Canada)

Special Works School – Bambitchell (Sharlene Bamboat amd Alexis Mitchell) (Canada / Germany)

NATIVe – A Journey into Indigenous Cinema

Three Thousand – Asinnajaq (Canada)

Berlinale Talents

Anam Abbas, Alexandre Auger, Sofia Bohdanowicz, Meaghan Brander, Jesse Cumming, Enos Desjardins, Matthew Drake, Philippe David Gagné, Ashley Christine McKenzie, Charles-Olivier Michaud, Reem Morsi, Maya Postepski, Lina Roessler, Jorge Thielen Armand.

Die Botschaft von Kanada gratuliert allen kanadischen Filmemacherinnen und Filmemachern!

The Embassy of Canada in Berlin congratulates all Canadian Filmmakers!

L’Ambassade du Canada à Berlin félicite tous les cinéastes canadiens et canadiennes!